10 نکته در مورد پوست های حساس


پوست‌تان را سرشار از مرطوب‌کننده کنید

شستن مداوم پوست‌های خشک با آب و صابون با این‌که تاثیرات مثبتی دارد می‌تواند مضراتی نیز به‌دنبال داشته باشد. شستن بیش از حد، در حالی که باعث پاک‌شدن پوست و رفع‌ آلودگی‌ها می‌شود، روغن‌های طبیعی پوست را نیز از بین می‌برد. سعی کنید بلافاصله بعد از حمام صورت‌تان را به کرم مرطوب‌کننده آغشته کنید. مرطوب‌کننده‌ها باعث می‌شوند رطوبت طبیعی پوست حفظ شود؛ در ضمن کمبود رطوبت پوست نیز جبران می‌شود. به افرادی که پوست بسیار خشک و حساس دارند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از مرطوب کننده‌هایی قوی استفاده کنند. اگر پوست فوق‌العاده خشکی دارند، می‌توانند از انواع روغن‌ها مانند روغن بچه نیز برای چرب کردن پوست‌شان استفاده کنند. روغن‌ها در مقایسه با کرم‌ها و لوسیون‌ها دوام بیشتری دارند.

با پوست‌تان خشن رفتار نکنید

قابل توجه افرادی که پوست‌های حساس دارند؛بهتر است به‌جای استفاده از لیف‌های زبر و خشن از یک اسفنج نرم یا لیف بچه برای شستن پوست بدن‌تان استفاده کنید. اگرچه لیف زبر در جدا کردن سلول مرده روی سطح پوست کارسازتر است اما در عین حال تهدیدی جدی برای پوست‌های حساس به‌شمار می‌آید. افرادی که پوست معمولی دارند، می‌توانند هر روز هفته‌ را دوش بگیرند. اما افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است به مدت طولانی زیر دوش نمانند و حمام‌های طولانی نداشته باشند. به این دسته افراد هم توصیه می‌کنیم از آب خیلی داغ برای شست‌وشو استفاده نکنند. افرادی که پوست‌ حساس دارند، باید به دمای آبی که از آن استفاده می‌کنند توجه کنند؛ بهتر است برای شستن پوست صورت‌شان از آب ولرم یا حتی آب خنک استفاده کنند.

صابون را کنار بگذارید

استفاده از صابون را کنار بگذارید و به‌جای آن سراغ انواع کرم، ژل و پاک‌کننده‌های پوست بروید. اکثر این پاک‌کننده‌ها حاوی مرطوب‌کننده قوی هستند که به پوست لطمه وارد نمی‌کنند. به‌گفته یکی از متخصصین بنام، «پیشنهاد می‌کنیم سراغ پاک‌کننده‌هایی بروید که فاقد ترکیبات شیمیایی قوی باشند و میزان PH آن‌ها خنثی باشد.» اگر هم صابون را به سایر پاک‌کننده‌ها ترجیح می‌دهید، بهتر است از صابون‌های طبیعی و حاوی انواع عصاره و روغن‌های گیاهی استفاده کنید. اگر خشکی پوست‌تان بیش از حد است، می‌توانید از کمپرس آب سرد برای آرام کردن پوست‌تان استفاده کنید.

خانه‌تان را مرطوب نگه دارید

به‌عنوان یک قانون کلی باید دمای منزل‌تان بین 68 تا 75 درجه سانتی گراد باشد. به‌خصوص در فصل هایی از سال که رطوبت هوا کم است و خشکی فراوانی دارد، بهتر است از دستگاه‌های مرطوب‌کننده محیط مانند دستگاه بخور استفاده کنید. دستگاه‌های مرطوب‌کننده نه‌تنها رطوبت هوا را تنظیم می‌کنند، بلکه باعث از بین بردن میکروب و باکتری‌های موجود در هوا می‌شوند. ایده‌آل‌ترین راه این است که کمی گیاه معطر و ضدعفونی‌کننده مانند اسطوخودوس نیز به دستگاه مرطوب‌کننده اضافه کنید تا رایحه آن فضای اتاق را ضدعفونی کند. برخی از دستگاه‌های پیشرفته گرمایشی - سرمایشی مانند شوفاژها و کولرها دارای دستگاه‌های مرطوب‌کننده هستند که رطوبت هوای محیط را تنظیم می‌کنند.

الیاف طبیعی و ضد حساسیت بپوشید

به‌خاطر داشته باشید، افرادی که پوست‌های حساسی دارند بهتر است از الیاف مصنوعی و غیرطبیعی که باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود، استفاده نکنند. بسیار از مواقع برخی از حساسیت‌های پوستی به‌خاطر پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی تشدید و تحریک می‌شود. به این افراد پیشنهاد می‌کنیم که حتی‌‌المقدور از لباس‌های نخی با الیاف طبیعی استفاده کنند.

از نور آفتاب گریزان باشید

نور آفتاب بیشترین آسیب‌ها را به پوست وارد می‌کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب نه تنها باعث سرطان پوست می‌شود بلکه بسیاری از خشکی‌ها، حساسیت‌ها و چین‌وچروک‌های زودرس نیز به‌خاطر نور آفتاب است. 30 دقیقه قبل از این‌که در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، صورت‌تان را به کرم ضد‌آفتاب آغشته کنید. استفاده از ضدآفتاب را در روزهای ابری فراموش نکنید. بهترین میزان SPF موجود در کرم‌های ضد‌آفتاب SPF15 است. اکثر ضد‌آفتاب‌ها حاوی مرطوب‌کننده هستند که رطوبت پوست را نیز تامین می‌کنند. بهتر است بین ساعات 12 تا 17 در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید.

تغذیه نقش مهمی دارد

رژیم غذایی مناسب که حاوی انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات، دانه های روغنی و آجیل است تغذیه‌ای مناسب به‌شمار می‌آید. فراموش نکنید که میوه و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، زرد‌آلو و طالبی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که برای سلامت پوست موثرند. اگر فکر می‌کنید رژیم غذایی ایده‌آلی ندارید، بهتر است از انواع مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها برای جبران کمبود مواد غذایی‌تان استفاده کنید. استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون را فراموش نکنید. مصرف مواد غذایی کم‌چرب مانند لبنیات کم‌چرب را جایگزین لبنیات پرچرب کنید و از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی کافئین پرهیزید.

زندگی سالمی داشته باشید

سیگار نکشید!! سیگار کشیدن نه‌تنها سلامت کلی بدن‌تان را تهدید می‌کند بلکه طراوت و شادابی پوست‌تان را نیز از بین می‌برد. نیکوتین راه رگ‌های‌تان را مسدود می‌کند و منافذی را که باعث تغذیه پوست‌تان از خون می‌شود را می‌بندد. به‌همین خاطر اکسیژن و مواد غذایی مفید به سطح پوست نمی‌رسند. فراموش نکنید که خواب کافی نیز به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. خواب زمانی است که سلول‌های پوست تجدید می‌شوند. نگذارید کارهای روزانه، شما را از انجام ورزش و نرمش دور کند. نرمش کردن باعث تسریع گردش خون می‌شود و از این طریق پوست بیشتر تغذیه می‌شود.

مراقبت خشکی پاهای‌تان باشید

رطوبت کم، لطافت و طراوت پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی پوست می‌شود. پوست کف پاهایتان یکی از نقاطی است که بسیار حساس است. فراموش نکنید که کف پاهایتان را بعد از شست‌وشو به لوسیون و کرم مرطوب‌کننده آغشته کنید. با مرطوب نگه داشتن پوست کف پاهایتان از ترک خوردن آن جلوگیری کنید. بهترین روش این است که شب‌ها قبل از خواب پاهایتان را با‌ آب ولرم بشویید و ماساژ دهید، سپس مرطوب‌کننده یا لوسیون بمالید و جوراب نازک نخی بپوشید تا از مالیدن کرم و لوسیون به سطوح دیگر جلوگیری کنید.


در صورت نیاز پزشک‌تان را با خبر کنید

معمولا با رعایت مراقبت‌های اولیه می‌توانید سلامت پوست‌ حساس‌تان را تضمین کنید اما در صورتی که پوست‌تان هم‌چنان خشک است و احساس ناراحتی می‌کنید، حتما با پزشک‌تان در میان بگذارید.

در بسیاری از مواقع خشکی و حساس بودن پوست عوامل مختلفی دارد و می‌تواند به‌خاطر ناراحتی‌های غده تیروئید، کلیه یا کبد باشد؛


در صورتی که یکی از علائم زیر را مشاهده کردید بهتر است با پزشک مشورت کنید:

علی‌رغم تلاش فراوان، پوست‌تان بهبود نمی‌یابد.

خشکی و خارش بیش از حد پوست‌تان مانع خوابیدن‌تان می‌شود.

منافذ پوست‌تان فوق‌العاده باز است.

پوست‌تان بیش از حد لایه‌لایه می‌شود.

منبع:http://www.beytoote.com

/ 0 نظر / 3 بازدید