سویا و سلامت پوست ، مو و زیبایی

آسیب‌ پوستی: برخی تغییرات پوستی شامل نازک شدن، چروکیدگی و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست هستند که از جمله عوامل مؤثر در ایجاد این تـغییرات ناخوشایند افـزایش سن، کاهـش سطح استروژن در اثر یائـسگی، عادات غـذایی نامـناسب، اسـترس و مصـرف دخـانیات می‌باشند.آسیب‌ مو: ریزش مو، خشکی و چربی و شکننده بودن آن، از جمله شایع‌ترین مشکلات مو در مردان و زنان است. ناراحتی‌های عصبی، نگرانی، دلواپسی، اندوه، کم خوابی، بدخوابی و برخی بیماری‌ها (کمبود آهن) سلامت مو را به خطر می‌اندازد. آسیب ناخن: ناهموار شدن، برآمدگی و ورقه ورقه شدن سطح ناخن‌ها، از جمله مشکلات شایع ناخن هستند که ظاهری ناخوشایند به آن می‌دهند و سبب کاهش شفافیت ظاهری می‌شوند.سویا و سلامت پوست، مو و ناخنبر اساس تحقیقات اخیر، پروتئین سویا در کاهش بسیاری از تغییرات ظاهری پوست نقش دارد. این تغییرات در اثر افزایش سن، تابش آفتاب و آکنه به وجود می‌آیند. متخصصان پوست، جهت درمان ضایعات پوستی از روش‌هایی استفاده می‌کنند که معمولا گران هستند و سبب آزردگی و سوزش پوست می‌شوند. بنابراین کشف اخیر می‌تواند یکی از راهکارهای آسان جهت درمان برخی ضایعات باشد. همچنین مشخص شده است که مصرف شیر سویا و سایر فرآورده های آن می‌توانند باعث کاهش ریزش مو و تغییر الگوی طاسی شوند. زیرا ترکیبی در سویا وجود دارد که از تبدیل هورمون تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون (DHT) به عنوان عامل اصلی ریزش مو جلوگیری می‌کند. مصرف سویا و فراورده‌های آن همچنین می‌تواند سبب بهبود شکل ظاهری ناخن های ورقه ورقه شده بعد از 6 ماه شود.راهکارهای تغذیه‌ای 1- مصرف 8-6 لیوان مایع در روز (شامل آبمیوه‌های طبیعی ، شیر سویا) خشکی پوست و تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد.2-مقدار کافی و مناسب مواد غذایی حاوی پروتئین مانند سویا و فرآورده‌های آن، مرغ بدون پوست، بوقلمون، ماهی، غلات و حبوبات را در برنامه غذایی خود وارد کنید.3-مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه به عنوان مواد غذایی حاوی ویتامین ای و ث را افزایش دهید.4-غلات کامل و سبوس‌دار را در برنامه غذایی خود بگنجانید. 5-مغزها و دانه‌ها (مغز فندق، کنجد، تخم آفتابگردان و کدو) به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری برای سلامت پوست و مو مفید هستند. این گروه از مواد غذایی را در حد اعتدال مصرف کنید  6-مصرف غذاهای گوشتی فرآوری شده مانند غذاهای آماده، سوسیس، کالباس را کاهش دهید.7-از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شیرینی‌ها و سایر منابع حاوی شکر تا حد امکان خودداری کنید.8-چربیهای اشباع شده مانند گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی پر چرب را کمتر مصرف کنید.9-از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا چای و نوشیدنی‌های شیرین غیر الکلی مانند نوشابه ها خودداری کنید.راهکارهای مربوط به شیوه زندگی 1-با کنترل برخی عوامل محیطی، میزان استرس روزانه را کاهش دهید. 2-برای استراحت و خواب، زمان کافی اختصاص دهید.3-با انجام فعالیت‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن و استفاده از تکنیک‌های تنفسی به آرامش خود کمک کنید.4- فعالیت‌های ورزشی به حفظ جریان خون کافی در پوست کمک می‌کنند، یک برنامه ورزشی منظم برای خود تنظیم کنید.5-ماساژ سر به سرعت بخشیدن گردش خون در آن کمک می‌کند و برای سلامت مو مفید است.6-از کرم‌ها و شامپوهای مناسب برای پوست و موی خود استفاده کنید. مواد غذایی مفید برای پوست، مو و ناخنبرنامه غذایی که به اندازه کافی ویتامین‌های گروه ب و نیز, ث و آ همین طور کلسیم، آهن، مس، سلنیم، روی و ید داشته باشد می‌تواند در سلامت پوست ،مو و ناخن موثر باشد. 1-مواد غذایی حاوی ویتامین آ و بتا کاروتن: جگر، پنیر، تخم مرغ، هویج و سبزی‌های برگ سبز تیره2-مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه ب: تخم مرغ، مرغ، تخم کدو، جوانه گندم، سبزی‌ها3-مواد غذایی حاوی ویتامین ای: سبزی‌های برگ سبز تیره، روغن جوانه گندم، ماهی، تخم مرغ، مغزها و دانه‌ها4-مواد غذایی حاوی کلسیم: فرآورده‌های لبنی، مغزها و دانه‌ها، سبزی‌های برگ سبز تیره5-مواد غذایی حاوی سلنیم: مرغ، ماهیچه، غلات سبوس‌دار، لبنیات، میوه‌ها، پیاز، سیر، دانه‌ها و مغزها6-مواد غذایی حاوی روی: جگر، تخم مرغ، قارچ، تخم کدو7-مواد غذایی حاوی آهن و مس: جگر، انواع گوشت‌ها، خشکبار و حبوبات8-مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها: سبزی‌ها و میوه‌های زرد، قرمز و نارنجی رنگ مانند انگور قرمز، انواع توت و سویا و فرآورده‌های آن 9-مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه سولفوردار: حبوبات، تخم مرغ، سیر، عدس، پیاز و ماست10-مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ضروری: مغزها و دانه‌ها11-مواد غذایی حاوی آهن و مس : جگر ، انواع گوشت‌، خشکبار، حبوبات

گروه تحقیق و توسعه تغذیه شرکت سویاسان

/ 0 نظر / 9 بازدید